barnasforfatterleksikon

Sakprosa 2012

Følg meg i 2012 mens jeg anmelder nye norske fagbøker for barn

For 2012 har jeg fått et kritikerstipend fra Norsk Kritikerlag. Her er hva laget selv skriver i sin pressemelding om tildelingen:

Takket være midler fra Institusjonen Fritt Ord og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) kunne Norsk kritikerlag sist høst lyse ut tre større stipend for kritikere, ett arbeidsstipend à kr 150 000, ett arbeidsstipend à kr 75 000 og ett stipend for sakprosakritikk à kr 80 000. Stipendene som er en treårig prøveordning, ble delt ut første gang sommeren 2010. I år tilfaller de Tommy Olsson, Hild Borchgrevink og Morten Haugen.

[…]

Morten Haugen (f. 1966) som mottar stipendet for sakprosakritikk, er utdannet ved Statens bibliotekhøgskole og er biblioteksjef i Ørland i Sør-Trøndelag. Han har vært svært aktiv som bibliotekar med en rekke tillitsverv, og har vært kritiker siden 2004 i Adresseavisen, Aftenposten og Barnebokkritikk.no. Han har tatt med seg bibliotekarperspektivet inn i sin anmeldervirksomhet, men har også vist engasjement og interesse for å utvikle seg som kritiker.
Stipendet vil Haugen bruke til å undersøke all ny norsk sakprosa for barn utgitt i løpet av ett år (2012) med vekt på å studere leserhenvendelsen og hvilken implisitt leser som konstrueres i bøkene og deres paratekster (vaskeseddel, forlagsreklame, bokrygg) osv. Han vil undersøke kjønn, alder, sosiale og etniske distinksjoner foruten lesekontekst. Spørsmålet han søker svar på, er med andre ord: Hvem skriver forfatterne for? Hvem ser de for seg mens de skriver?

Her er det jeg selv skrev i stipendsøknaden (det kan du kanskje lese med en klype salt, ambisjonsnivået i en stipendsøknad skal jo være høyt):

Jeg ønsker både å se på åpenbare distinksjoner som kjønn og alder, men også på etniske og sosiale distinksjoner (skrives alle norske fagbøker for etnisk norske barn med akademikerforeldre?) og på lesekontekst (skriver man for bruk i skoleoppgaver, egenlesning eller bruk i samspill med foreldre?). Jeg ønsker også å undersøke hvilken motivasjon forfatterne antar at leseren har. Skriver forfatteren for å selge inn emnet til umotiverte skoleelever, eller antar man at barnet kan ha forkunnskaper og egen motivasjon som kan drive det til økt lesning?

Jeg mener at et slikt prosjekt kan bidra til å gi ny kunnskap om den litterære institusjonen i Norge, og øke aktørenes bevissthet om hvem de henvender seg til. Jeg mener også at et slikt prosjekt kan bidra til å gi kritikken nye oppgaver i tillegg til en kommunikativ og estetisk vurdering, og at dette kan være med på å styrke og utvide kritikkens relevans.

Jeg har avtaler med de redaksjonene jeg vanligvis samarbeider med (Aftenposten og barnebokkritikk.no) om å skrive kritikk av sakprosa for barn for dem; i tillegg til at jeg skal skrive noe for tidsskriftet Prosa. Både i Aftenposten og Prosa vil bøkene bli vurdert og anmeldt etter et bredt spekter av kritikkens ordinære kriterier, men planen er at min prosjektidé likevel skal være synlig i tekstene.
Samtidig planlegger jeg å publisere anmeldelser for samtlige nye norske sakprosabøker for barn og ungdom her på bloggen. Anmeldelser publisert annensteds vil bli etterpublisert på bloggen med rimelig etterslep, slik jeg allerede gjør med avisanmeldelsene mine. De øvrige anmeldelsene vil bli publisert løpende. Som en samlet dokumentasjon og vurderende oversikt over barnesakprosaåret 2012 vil bloggen være en viktig del av underlaget og grunnlaget for de oversiktsartiklene jeg tenker å skrive i siste del av året.

For en samlet oversikt over de bøkene som inngår i prosjektet, følg denne taggen.

  1. […] han lese svært mange fagbøker for barn. Med stipend frå NFF/Kritikarlaget har han studert  «Sakprosaåret 2012», skrive bokmeldingar for fleire medium, og arbeider med […]

Legg igjen en kommentar