barnasforfatterleksikon

Herlig livsvisdom fra viltre gutter i Fupz’ bøker om Morten og Mahdi

In Barneromaner, Tegneserier on 03.01.21 at 12:45

Kim Fupz Aakeson og Rasmus Bregnhøi
Morten og Mahdi
Kagge forlag

Knuffing og stjernedrømmer i danske tegneseriebøker

Fra 8 år

De to bøkene med tegneserienoveller om Morten og Mahdi tar moderne barndom på kornet. De korte historiene på 8-12 sider handler både om komiske hverdagstabber og om de store sakene i livet.

Talentfull rebell

Forfatteren Kim Fupz Aakeson er (61) dansk barnelitteraturs talentfulle rebell, som forener arven etter humoristen Ole Lund Kirkegaard og ungdomsår i fristaden Christiania med en friskt, originalt blikk på hva det kan og bør skrives om i barnebøker.

Ragmus Bregnhøi (54) og Fupz har samarbeidet flere ganger. Etter at Fupz sluttet å illustrere sine egne bøker har han samarbeidet med flere flotte illustratører. I april kommer hans første bok sammen med norske Stian Hole.

Moderne barn

De sterkeste historiene treffer godt i barns hverdag. Her møter vi en alenemor, en kandidat til rollen som stefar, en bestefar som ikke er klar for bestefar-rollen, og en gutt som tar mye ansvar for at pappa-helgen skal fungere godt.

Høydepunktet er likevel den avvæpnende rølpehumoren i skildringen av ramadan. Mahdi faster, og kan ikke spise noe før solnedgang.  Morten spiser rosiner, og erter vennen med hvor deilige de er, og hvor synd det er at han ikke kan smake. Det ender med krangel og slåsskamp, og så er de venner igjen etter få minutter.

Guttete

Det er gutters liv som skildres her. Eller kanskje det er karikaturen av gutters liv? De etablerer vennskap ved å yppe, knuffe, fornærme hverandre og slåss. Slik går det i fortsettelsen også, vennskapet innebærer både lojalitet og rivalisering. Og heldigvis tåler vennskapet alt dette.

Det er nesten så jeg tror at disse bøkene er skapt på bestilling for å dekke behovet for guttevennlig lesestoff. Noen vil si at dette er fortellinger og typer som guttene kan kjenner seg igjen i, og jeg tror både barna selv og foreldrene kan more seg og bli rørt over dette. Skeptikerne vil innvende at tekstene sementerer en rufsete, rastløs gutterolle som blir selvoppfyllende.

Guttene er i «tweens»-alderen og svinger mellom villskap og utforskertrang på den ene siden, og trygghetsbehov på den andre siden. De prøver ut alle sider av samtiden. Ulike voksenroller blir observert og kommentert, de tester en karriere som Youtube-stjerner, går på karatetrening og på death metal-konsert. Mye ser spennende ut, men ofte er det likevel best å vende hjem til den kjente barnerollen og til mors omsorg.

Ikke originalt

Bregnhøis tegninger er effektive og økonomiske, med stabil synsvinkel og veksling mellom totalt og halvnært bildeutsnitt. De hengslete typene er svært ekspressive.

Verken tegnestilen eller fortellingene er originale. Noen av historiene virker kjent. Likevel sitter jeg igjen med en god følelse etter å ha lest dette, og har lyst til å dele det med mange. Her er det en varm, raus humor og en leken livslyst.

Aftenposten, 7. mars 2020

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: