barnasforfatterleksikon

Overgrep og hemmeligheter i Karasjok i Katrine Nedrejords sjette bok

In Ungdomsromaner on 10.02.20 at 20:45

Katrine Nedrejord
Det Sara skjuler
Aschehoug

Fra 13 år

Ytre sett et kriminaldrama, men også en fortelling om å takle hemmeligheter og endring

Den frekke, munnrappe Sara blir forvandlet til en skygge av seg selv, etter at det hendte noe som hun ikke vil fortelle om. Venninna Lajla får ikke lov til å spørre, langt mindre spørre andre om hva som har skjedd. Langsomt kommer det fram at dette «noe» var en voldtekt, selv om «det ordet høres liksom ikke rett ut. Det er så alvorlig.»

 

Effektiv krim

Dette er Nedrejords (32) sjette bok, og hun har vært husdramatiker ved Nationaltheatret siden 2018. Vi kan begynne med det åpenbare: at hun er en høyst kompetent forfatter, som vet hva hun gjør, og utnytter sine virkemidler effektivt. Scener, dialoger, indre monolog, beskrivelser og gradvise avsløringer sitter som de skal.

Mens Sara lukker seg inn i seg selv, forsøker Lajla likevel å undersøke hva som har skjedd og hvem som vet hva. Hun må trenge inn i hemmeligheter, rykter og baksnakking, overvinne hakkeorden og utstøtingsmekanismer for å finne svarene. Og for å stoppe overgriperen.

 

Samisk bakteppe

Det foregår i løpet av noen høstuker i Karasjok. Et samfunn hvor samisk er flertallsspråk og hverdagsspråk. Det samiske er ramme for handlingen mer enn det er et tema. Som den unge læreren sørfra som blir taus når klassen mumler om «samerasisme».

Det kunne vært hvilket som helst bygdesamfunn i Norge – eller i andre land. Problemet finnes overalt. Men det er ikke tilfeldig at Nedrejord legger det til Karasjok, som er et av kjerneområdene for den samiske kulturen i Norge.

Det er dokumentert i flere ulike undersøkelser at samiske kvinner er mer utsatt for fysisk og seksualisert vold enn andre kvinner i Norge, og at det kan berøre 40 eller 50 prosent. Sigbjørn Skåden berørte noe av dette i sin debutroman Våke over dem som sover (2014). Nedrejord er likevel nøye med å ikke gjøre dette til en sak-roman, og det finnes ingen drøftinger eller generaliseringer i teksten om hva «samiske menn» eller «samiske kvinner» gjør eller opplever.

 

Tilbakevendende tema

Både det grove overgrepet og ungdomsmiljøets sosiale tvangstrøyer er gjenkjennelig tema i Nedrejords bøker. I hennes forrige ungdomsbok, Slepp meg (2018), måtte Anna frigjøre seg fra en dominerende venninnes kontroll. Prisen for løsrivelsen var sosial isolasjon.

Nedrejord utgir ungdomsbøker på Aschehoug og romaner for voksne på Oktober forlag. Den siste av romanene, Forvandlinga (2018), handler om å vinne tilbake kropp og tanker etter en overfallsvoldtekt. Alle de tre romanene har en ytre ramme som ligner Nedrejords eget liv: norsk forfatterinne bosatt i Paris.

Når de leses sammen viser Forvandlinga og Det Sara skjuler forskjellene mellom en ungdomsroman og en roman for voksne. Den destruktive indre monologen i romanen er én faktor, avstanden når jeg-personen er en annen enn offeret er en annen faktor, kriminalintrigen som motor er en tredje faktor.

 

Mange lesemåter

Denne korte ungdomsromanen på 158 sider er drivende raskt lest, men sent glemt. Dens styrke er at den innbyr til ulike lesemåter. Noen vil lese boken som et ytre kriminalmysterium som skal løses. Noen vil se en rapport om kulturmøter og samisk bygdesosiologi. Andre vil se på den som en dramatisk historie om hvordan det som framstår som bagatellmessig røff lek for ham, blir til et overgrep som ødelegger hele hennes liv. I samspillet mellom Sara og Lajla ser vi et vennskap som utsettes for prøvelser. Alt dette finnes i boken.

For min del er det likevel jeg-fortelleren Lajla som blir hovedpersonen, og det mest interessante er å følge hennes svingninger mellom raseri, empati, apati og rasjonalitet. Alt i alt er det en moden og klok bok, som igjen minner oss om hva overgrepet gjør med offeret.

Aftenposten, 5. oktober 2019

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere liker dette: