barnasforfatterleksikon

Livsmestring for tolvåringer med kompliserte liv

In Barneromaner on 12.06.18 at 19:54

Nikolai Houm
Det du ikke vet om Vilde
Gyldendal

Fra 10 år

Mange kriser på én gang

Ytre sett handler denne boka om å leve med at pappa sitter i fengsel, både som savn og som skambelagt hemmelighet. Når vi kommer inn i boka ser vi at det egentlig handler om å være ny i klassen, og om sosial navigering.  Det er et klassisk barneboktema som Nikolai Houm skildrer godt, selv om han putter mange elementer inn i fortellingen.

Vilde og mor har flyttet til et nytt sted. For å forklare klassen hvorfor far er borte, dikter Vilde opp en rørende historie om at han er viltvokter for truede dyrearter i Botswana.

En varslet krise

Derfra tar det litt av. Houm bygger opp en spenning som vi skjønner at må føre fram til et smell. Vildes hemmelighet og lystløgner må bli avslørt, fordi sjangeren krever denne miksen av økende spenning, full krise og påfølgende ny harmoni.

Vilde får to sett med venner; en klikk av fire pene og populære som tror på løgnen, og ei grei, ekte venninne som deler forfatterdrømmen. Når løgnen sprekker blir det tydelig hvem hun kan stole på. Det samme temaet gjentas med to gutter som er interessert i Vilde; en pen pappagutt som forsvinner når sannheten kommer fram, og en klovn som viser seg å være den mest reale.

Mange kriser

Houm plusser på med en skoleforestilling hvor Vilde må passe seg for å ikke overstråle primadonnaen, et skoleball, en mulig skilsmisse, og at Vildes forfatterdrømmer lykkes: hun får et bidrag antatt i en debutant-antologi.

Boka har noen presise og gripende scener fra besøksrommet i fengselet, og fra lengselen etter den fraværende faren. Men fengselet blir mest et bakteppe for den egentlige handlingen – den vanskelige jobben Vilde har med å navigere seg selv og sin historie inn i det nye klassemiljøet.

For mange kriser?

Navigasjonen er både bokas beste og svakeste part. Houm tegner opp et skolemiljø og en venneklikk som kjennes autentisk, relevant og krevende. Vi grugleder oss gjennom boka for å se hvordan det går når vi kommer til krisen. Samtidig merker vi at historien involverer for mange personer. Alle blir ikke tydelige, og alle trengs heller ikke for å løse hovedintrigen.

Vilde er etter alt å dømme ei sterk og dyktig jente. Når hun framstår som jeg-person blir tvilen og sårbarheten understreket, men også refleksjonsnivået. I begynnelsen av boka er hun en impulsiv lystløgner; etter hvert modnes hun. Når hemmelighetene ble avslørt og hun sto i fare for å miste all sosial status framstår hun raskt som moden og trygg.

I tillegg må det nevnes at det er mange språklige kvaliteter her, med gode observasjoner og fin humor.

Boka inneholder for mange elementer til at historien om Vildes modning kan få utfolde seg fullt og bredt. Samtidig er det lett å bli glad i, og glad for, den rolige trygge jenta vi møter på slutten av boka; hun som har lært å leve avslappet med sine feil og sine avslørte hemmeligheter. For hennes skyld vil jeg gjerne anbefale denne boka.

Aftenposten, 4. mars 2018

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: