barnasforfatterleksikon

Finne seg sjæl

In 2004-anmeldelser, Bildebøker on 28.06.14 at 12:52

Trygg og sterk med en født klassiker om hva det er ”å være meg”

Svein Nyhus
JEG!
illustrert av forfatteren
Gyldendal

Billedboka har mange genre. Episk-spennende, komisk, meditativ, begrepsdannende. En god ledetråd kan være å lese teksten uten å forholde seg til bildene. Når vi gjør det her, viser det seg at ”Jeg” er en reflekterende tekst med sterk poetisk nerve, beregnet på 3-4-åringene. En varm, rik, klok og sympatisk tekst om å erkjenne sin egenart som menneske og individ, og bli trygg på seg selv.

Hvem er jeg?

Hva er det som er meg?

Inger Hagerup skrev ”Underlig at jeg er jeg. / Men det er jeg jo / Og her går jeg på en vei / i to lauparsko. // Mine sko og mine ben / mine mine tær / Det er rart å være én / og å være her.” Svein Nyhus har spunnet videre på en tråd herfra, og gjort det så utrolig godt.

Bildene er i en blandingsteknikk av fargeblyanter og marmorering. Omslaget er representativt for streken og for de glade, gule fargene.

Nyhus skrev om lignende tema i 1999-boka ”Verden har ingen hjørner”. Båda da og nå viser Gro Dahles ektemann at han står støtt på egne billedbok-ben. Sammen har de to flere ganger utvidet grensene for billedbok-tema, og her gjøres det igjen. I en ny, uventet og berettiget retning. Jeg tror mange barn kan vokse og modnes med denne boka. Det er en bok mange barn vil møte med en intuitiv modenhet som vil glede og overraske. En bok som både barn og voksne kan lære av. Hvis jeg hadde vært helsesøster med god råd, skulle jeg gitt denne boka som gave til alle 4-åringer.

 I Adresseavisen 22.11.2004. Hentet fram fra arkivene

Legg igjen en kommentar

