barnasforfatterleksikon

Unge agenter på ramme alvor

In Kommentarer og overblikk, Ungdomsromaner on 07.05.14 at 08:45

Stadig flere ungdomsbøker handler om barn og ungdom som er hemmelige agenter, om nødvendig med rett til å drepe.

I 2003 møtte vi Cody Banks på kino. Noen år tidligere, i 2000, kom den første boka om Alex Rider, tenåringen som blir agent for britiske MI6. Den ble filmet i 2006 som «Stormbreaker», og etter hvert har vi fått ni bøker om Alex Rider, og flere lignende bokserier.

Svenneprøve og ubehag

Seriene varierer i realitetsorientering fra actionkomedie til utviklingsdrama. Opplevelsen av historien er en svenneprøve for den unge helten, øker naturlig nok med realismen. Agentene bor på internatskoler som blir både lærested, «fosterforeldre» og arbeidsgiver for barna. På samme måte som i Harry Potter-bøken. I den fine Cherub–serien av engelske Robert Muchamore (Samlaget) er barna 10-17 år. Samme alder som på Galtvort, altså, men i forhold til de realistiske oppdragene er det naturlig å tenke på dem som 3-4 år eldre.

Vårens nye agent er Zadoffs «Boy Nobody» (Schibsted), som skal bli både film og trilogi. Helten skal likvidere en borgermester som hindrer en fredsprosess. For å komme nær ham må han bli kjæreste med datteren. Når det viser seg at det er datteren som er problemet, blir drapsoppdraget endret, og ubehaget blir stort både for leseren og for den tenksomme jeg-personen i boken.

Våpen og hverdager

Bjørn Sortlands Kunstdetektivene, som i vår er kommet til nr 14: «Trondheimmysteriet», har lenge slått an tonen for farlig barnekrim: David og hans familie utsettes stadig for drapsforsøk, og de fleste bokomslagene viser oss våpen. Likevel føles det mer påtrengende og alvorlig i Arne Svingens nye bok «Revolvergutten». Det er nok graden av realisme som slår inn: Sortlands middelklassefamilie oppsøker eksotiske steder mens de forfølges av en tegneserieaktig erkeskurk, mens Svingens Robin er et realistisk skildret løvetannbarn med revolveren i en gjenkjennelig skolesekk. Trusler om vold og død finnes i begge bøkene.

Alvor finnes

Død og vold kan føles påtrengende i ungdomsbøker. Jeg er likevel ikke avvisende. Død, ubehag og alvor finnes i virkeligheten, og det finnes i andre medier for ungdom. Vi gagner ikke lesegleden ved å ønske oss bøker som er en skjermet oase og kontrast til andre, actionpregede medieuttrykk. Det finnes lavmælte ikkevoldelige filmer, og det finnes lavmælte bøker; men vi kan ikke kreve at alle bøker skal være «snille».

Jeg har tillit til at unge lesere klarer å håndtere både alvor og underholdning. Og at de vet forskjellen.

Aftenposten, 2.5.2014

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggere like this: