Stian Hole
Annas himmel
Cappelen Damm
Fra 4 år
Trøstende om de dødes hvilested, i Holes mesterlige billedspråk
Ordene «mamma er død» sies ikke, men vi forstår at det er begravelsesdagen, og at pappa og Anna er på vei til kirken. Anna er mer preget av undring enn av sorg; og i en fantasireise utforsker de to hvordan det er der de døde er.
Dette er Holes femte barnebok, etter de tre suksessbøkene om Garmann, og forlaget forteller at den er solgt til seks land allerede før utgivelsen.
Det lages mange barnebøker om død. Delvis fordi voksne ønsker hjelp til å snakke med barna om dette, og delvis fordi det finnes så mange ulike svar. I Marit Lajords bok «Olava og bestefar» som også kom ut nå nylig, er ikke de døde helt borte, de kan se hva vi gjør. Hos Hole er de døde borte, i en verden vi ikke kan vite noe om, sammen med en Gud som har mye å tenke på, og som kanskje var greiere før.
Halve boken viser Anna og pappas drømmereise. Annas visjoner om tilværelsen etter døden blir mer og mer konkrete: fra scener hvor de døde svever gjennom hav og himmel til konkrete scener hvor de hjelper Gud med å stelle hagen eller går på kaffebesøk.
Vi ser at Hole skriver seg inn i en tusenårig tradisjon av tekster om visjoner av dødsriket, slik som Draumkvedet og Tundals visjon. Andre vil merke seg at Hole følger opp den mer moderne litterære konvensjonen om det kompetente barnet som fornemmer farens uro, og som kan veilede og trøste de voksne.
Holes bilder er collager som er både hyperrealistiske, bryter med realismen og er mettet av symbolladede objekter. Her finnes marihøner, sirkuselefanter, roser, øyne, blunk, konkylier og kontrasten spiker mot jordbær. Den som vil fordype seg i detaljer har mange timer med glede foran seg, og vil også finne visuelle sitater fra Alice i Eventyrland. Hole er både sentimental og visuelt symbolladet, men fremfor alt lager han spennende og interessante bildebøker.
Aftenposten, 24.3.2013