barnasforfatterleksikon

Årets barnebøker 2012

In Barneromaner, Bildebøker on 31.12.12 at 11:46

Tyra Teodora Tronstad. Hundetanker. Aschehoug.

Tyra T. Tronstad er en av de mest lovende forfatterne jeg har sett de siste årene. Hennes bok fra i fjor, Hvis det er flere som juger nå, var en sviende fryd av spenning og erkjennelse, som vokste for hver ny vri i fortellingen. I årets bok møter vi Vera som sammen med faren, flytter til en liten, lukket østlandsbygd, hvor faren skal arbeide med en bok om ulven. Typisk nok for ny norsk barnelitteratur er Vera mer sosialt kompetent enn faren, og hun forteller med en presis, sterk og moden jeg-forteller om ville ulver og andre bygdedyr.

Nina E. Grøntvedt. Absolutt ukyssa. Omnipax

En frydefull berg-og-dalbane-reise som tar nesten-tenåringenes flauser og desperasjon på kornet.

 Jon Klassen. Jeg vil ha tilbake hatten min. Mangschou.

En vanvittig morsom forviklingshistorie om tyvaktige dyr, lure dyr og sultne dyr som nekter på alt. En bok som har vakt begeistring uansett hvem jeg leser den for.

Aftenposten, 15. desember 2012

Legg igjen en kommentar

