barnasforfatterleksikon

To bøker om Nifse Nella

In Barneromaner, Høytlesningsbøker on 11.01.10 at 20:45

Unni Lindell
Nifse Nella og syvstjernen, den andre sannheten
Nifse Nella og vintersirkuset, den tredje sannheten
Illustratør: Fredrik Skavlan
189 og 224 sider
Piratforlaget 2009
ISBN 978-82-8143-190-4 og ISBN 978-82-8143-211-6

En serie om et spøkelsesbarn på spennende oppdrag hørtes ut som en god idé. Men det kan se ut som om noe strukturelle grep sluker det meste av dramatikken.

Etter å ha lest den andre og tredje boka i en bebudet 10-bindsserie om Nifse Nella sitter jeg igjen med mange observerte mønstre, noen spørsmål som jeg ikke har svaret på, og en del tvil om hvorvidt serien har et godt konsept. Etter å ha lest disse bøkene er jeg utrygg på hva jeg skal mene. Jeg finner langt færre kvaliteter i bøkene enn jeg hadde ventet, faktisk såpass få at jeg er redd for at jeg som kritiker har oversett noe eller gått glipp av åpenbare kvaliteter som alle andre ser.

Les resten av anmeldelsen på barnebokkritikk.no.
Publisert 6. januar 2010

Legg igjen en kommentar

